10 millioner views

Jeg har fået en mail fra unsplash.com, for jeg har nået en milepæl: Mine billeder på unsplash har rundet 10 millioner views. Det er da ret mange, der har kigget løs på mine billeder.

Har det så været noget værd? Jeg har tidligere skrevet om deling af billeder via unsplash, pexels og pixabay. Og nu har jeg delt billeder via de sites nogen år. Så hvad er erfaringerne?

Statistikkerne

Min statistik på Unsplash

Som det ses på statistiksiden på Unsplash, har de ca. 10 millioner views først til +40.000 donwloads. Det mest sete (men ikke downloadede) foto er mit første på Unsplash – et af Eremitageslottet. Se statistikken for mine mest populære fotos nedenfor.

Mine mest populære billeder på Unsplash

Hvor bliver mine billeder brugt?

Laver jeg en billedsøgning på Google, kan jeg se at fotoet af Eremitageslottet er blevet brugt til lidt af hvert: Som header på undersider på lyngbyhandel.dk, flytteguiden.dk, som forsidebillede på nordicfilmcommissions.com, feastoftravel har brugt det i blogindlæg, og byplakaten.dk sælger det i deres webshop.

Hvad har jeg selv fået ud af det?

Og hvad har jeg selv fået ud af det? Stort set nul og niks.

En enkelt person, en tysker, har taget kontakt til mig for at få taget billeder i København. Men det blev ikke til noget – han fandt en anden fotograf.

Enkelte personer, 2-3 stykker, så vidt jeg husker, har nævnt mig på sociale medier som tak for brugen af billedet. Jeg har ikke fået nogen indgående links (follow links) til mit website.

Så den markedsføringsmæssige værdi af at dele fotos og videoer på Unsplash, Pexels og Pixabay er meget lille.

Kommer jeg til at give mit arbejde væk fremover?

Kommer jeg så til at give mit arbejde væk igen? Jeg er lidt i tvivl. Jeg synes egentlig at tanken bag at dele noget gratis er fin. Og jeg synes at det er fint til brug i f.eks. blogindlæg og skoleopgaver. Det er også ret sjovt at se de imponerende statistikker på unsplash.com.

Men jeg synes også at det føles lidt underligt, at en kommerciel virksomhed som byplakaten.dk trykker det på plakater. Men det er jo udgivet under DWTFYW-licensen (Do What The Fuck You Want), så de er i deres gode ret til det. Men måske skulle jeg selv sætte en plakatshop op, hvis der er skejser i det, i stedet for bare at give dem muligheden;-)

Tænk dig om

Under alle omstændigheder: Tænk dig godt om, før du deler dine billeder. Når de først er delt, ligger de derude til fri afbenyttelse. Så nu tager jeg lige en tænkepause, inden jeg deler flere på Unsplash.com.

Hvad synes du om at give dit arbejde gratis ud på f.eks. Unsplash, Pexels og Pixabay?

Skriv et svar