Dynamite Surfing

Tilbage til 2007: Sociale medier og viralt indhold var de helt store buzzwords inden for reklamebranchen. Og det var også det år, en af de helt store danske virale webkampagner, blev lanceret: Dynamite Surfing.

Dynamite Surfing – et viralt hit

Videoen blev skabt af Saatchi & Saatchi Danmark, og er en reklame for det australske surfer-tøjmærke Quiksilver. Youtube var lige over ét år gammelt, da reklamen blev lagt på. Alligevel gik det hurtigt: 60.000 hits på 6 minutter, 2 millioner hits på to dage, og 11 millioner hits den første måned.

Historien blev så populær, at Myth Busters undersøgte om man virkelig kan surfe på dynamit-baserede bølger (spoiler alert: Det kan man ikke).

Mythbusters undersøger: Kan man surfe på dynamit-bølger?

I forlængelse af videoens succes, blev der talt meget om de nye muligheder for markedsføring nettet tilbød. Reklamer kunne sagtens laves stort set uden budget. Det gjaldt bare om at få den gode idé…

Men på videoens ti-års jubilæum, kom så en “behind the scenes” video frem. Den gør det klart, at det ikke bare var en lille billig videoproduktion: Den tog tre dage at filme, på fire lokationer, og derefter 1 måneds redigerings- og effektarbejde. Så selvom idéen var god, var det ikke bare en billig, håndholdt video, lavet af unge mennesker på en weekend.

Anyways – det skal ikke holde os fra at nyde reklamen – den er stadig god, og giver et sjovt lille indblik i den digitale reklamebranche i midten af 2000’erne. Og så har det samlede budget sikkert stadig været en del billigere end en tilsvarende tv-kampagne:-)

Skriv et svar