Hvad er web 2.0?

I artiklen What is Web 2.0 definerer Tim O’Reilly hvad web 2.0 er, og præsenterer en række design patterns og forretningsmodeller for den næste generation af software.

Web 1.0 defineres som det statiske internet og web 2.0 som det sociale internet – web 2.0 lader brugerne samarbejde og diskutere online i realtid.

Principper for web 2.0 virksomheder

På basis af succeshistorierne fra web 1.0, præsentere O’Reilly i What is Web 2.0 en række principper/kernekompetencer for web 2.0 virksomheder:

The Web as a Platform: En platform er altid bedre end en applikation, f.eks. står de åbne platforme stærkt nu. Det er dog ikke nok at bruge nettet som platform – for at det skal lykkes, skal der bygges på mere end bare ét web 2.0-princip!


Harnessing Collective Intelligence: Succesfulde web 2.0 applikationer bygger på at samle brugernes informationer ind, og bliver bedre des flere bidragydere der er – f.eks. Flickrs tags (folksonomy) og Wikipedia. Der er altså tale om positive netværkseffekter.


Wisdom of Crowds: Teknologiske fremskridt som blogging og RSS har gjort de små/masserne stærkere (empowerment). Det er med til at skabe en kollektiv intelligens og sprede den. We, the media – vi er medierne.


Data is the Next Intel Inside: En unik database er svær for andre at genskabe, og derfor interessant at ha’!


End of the Software Release Cycle: Web 2.0 software er en service, ikke et produkt. Det vigtige er ikke produktet som en ting, men det at det serviceres og opdateres konstant. Det påvirker forretningsmodellen, og betyder bl.a. løbende udvikling – the perpetual beta.


Lightweight Programming Models: Webservices baseret på let tilgængelig programmering er mere fleksibel og dermed bedre. Det giver muligheden for at distribuere sine data/services til udviklere, som kan bygge videre på dem. Ligeledes er letvægts-forretningsmodeller ønskværdige.


Software Above the Level of a Single Device: Netbaserede applikationer bør gå på tværs af platforme – mobiler, computere, pads…


Rich User Experiences: Teknologien er moden til RIAs (Rich Internet Applications). Derfor kan web 2.0 applikationer blive mere som desktop-programmer, og give en federe oplevelse.

Web design patterns

Derudover reciteres 8 Web Design Patterns for udvikling af Web 2.0 applikationer:

  • The Long Tail: Få alle med
  • Data is the Next Intel Inside: Skab en unik database
  • Users Add Value: Lad brugerne bidrage
  • Network Effects by Default: Kun få er bidragydere – sørg for at indsamle andre brugeres data automatisk
  • Some Rights Reserved: Design for hackability og remixability
  • The Perpetual Beta: Udviklingen bør være kontinuerlig, online
  • Cooperate, don’t Control: Tilbyd APIs og letvægtsprogrammering
  • Software Above the Level of a Single Device: På tværs af platforme

Forhåbentligt kan det give lidt inspiration til dine næste digitale eventyr:-)

1 kommentar

Tilføj din

Skriv et svar