Hvad er web squared? Web 3.0?

I artiklen What is Web 2.0 undersøgte O’Reilly hvorfor nogen IT-virksomheder overlevede dot-com boblen – se også sidste indlæg. Det var dem der forstod at lave forretning på web 2.0: Dem der fik dyrket nettet som en platform ved at lave applikationer der bliver bedre des flere brugere der er på dem, og som gør brug af disse netværkseffekter for at “lære” og “bygge videre på.” Med andre ord: Dem der udnytter den kollektive intelligens (nu: crowdsourcing), og skaber et unikt datasæt – Data is the Next Intel Inside.

Hvad er der sket sidenhen? Web 3.0? Det undersøger O’Reilly i Web Squared.

Det nye bliver at alle og enhver kaster en informationsskygge – en aura af data, som gør at nettet bliver “klogere og klogere.” Vi kommer til at gå fra at bruge tastaturer til at give data, til at gøre det automatisk ved hjælp af smartphones, gps mm. overalt. Ustrukturerede data bliver struktureret ved at binde dem sammen på kryds og tværs – eksempelvis fotos bundet sammen med GPS-data.

Data i realtid er et andet stort buzzword. På Twitter genereres data lynhurtigt – det opstår og spredes som ringe i vandet hurtigere en nogensinde, og derfor må virksomheder lære at reagere hurtigt, for at udnytte nettet i realtid.

Web squared er altså når nettet og dataindsamlingen vokser eksponentielt – når nettet møder verden.

Skriv et svar