Lad mig spole tiden lidt tilbage: Vi er i 2006, og sociale medier er det nye og hotte. Facebook er to år gammelt (men er ikke nået til Danmark endnu), og Youtube er under ét år gammelt.
Markedsføringsbranchen begynder at tale om virale videoer, videoer der spredes ligesom en virus via sociale medier.
Rådet for trafiksikkerhed (nu Sikker trafik) lancerer en kampagne kaldet “Speed bandits,” en kampagne der vel nok er den første danske kampagne på Youtube, der går viralt.
Kampagnen består af en ca. 2 minutter lang video, som forestiller en reportage om et nyt trafiksikkerhedsinitiativ i Danmark: Let påklædte damer er placeret som vejskilte i trafikken, for at gøre opmærksom på hastighedsbegrænsningerne.
Kampagnen blev da også meget populær: Der kom indslag om den i tv-avisen, som blandt andet fortalte at reklamen var blevet set i Vatikanet (er det mon en syndig præst, der har været på Youtube?).
Men i stedet for bare at læse om kampagnen: Se den! Sikker trafik har desværre fjernet den fra deres Youtube kanal. Men jeg har fundet den på terkelcs Youtube kanal:-)