Efterår 2010. Det Canadiske band Arcade Fire har lige udgivet albummet Suburbs. De fleste bands følger en albumudgivelse op med en masse musikvideoer – og Arcade Fire tager den skridtet videre, og lancerer en interaktiv musikvideo, der tager web-verdenen med storm…
Arcade Fire teamede op med Chris Milk (en amerikansk kunstner/instruktør/fotograf/tech entusiast) og en masse nørder hos Google for at lave et Google Chrome eksperiment.
På det tidspunkt havde webbranchen talt om html5 et stykke tid, men det var stadig ikke en standard, og helt afgjort ikke modent til udvikling af websites i stor skala. Så teamet tog det som en udfordring at showcase hvad man på daværende tidspunkt kunne med html5, CSS og Javascript – og en god bunke Google værktøjer.
Til min store overraskelse er videoen stadig online. Og den fungerer faktisk stadig, selvom der er sket en masse på den tekniske front i løbet af de seneste 10-11 år.
Så tag et kig på “det vildeste webhalløj anno 2010” i videoen herunder – jeg vil påstå at det stadig holder:-) Eller endnu bedre: Få den fulde oplevelse på thewildernessdowntown.com.